Telefoon, internet en televisie: contracten met providers

contractenWat zijn uw rechten bij contracten met telecomproviders? Het overgrote deel van de Nederlandse huishoudens heeft internet en televisie. Veel mensen hebben (al op jonge leeftijd) een telefoon. In het contract en de algemene voorwaarden leest u waar de dienst uit bestaat en wat uw rechten en plichten zijn. Zo vindt u in de algemene voorwaarden hoe het zit met opzeggen, verlengen en wat u kunt doen als u klachten heeft.

Duur van het telecom abonnement en opzeggen

Een nieuw telecom abonnement wordt vaak gesloten voor 1 of 2 jaar; langer dan 2 jaar mag niet van de wet. Zo’n contract voor bepaalde tijd kunt u niet zomaar kosteloos opzeggen, afspraak is immers afspraak. De opzegtermijn is 1 maand en meestal zal een opzegvergoeding moeten worden betaald – soms ter hoogte van de resterende maandbedragen.

Als de afgesproken tijd is verstreken loopt het contract meestal door, voor onbepaalde tijd. Na zo’n stilzwijgende verlenging kunt u altijd opzeggen, met een maximale opzegtermijn van 1 maand. Overigens worden ook contracten aangeboden die vanaf de start maandelijks opzegbaar zijn (sim only abonnement).

De provider mag niet bepalen dat opzeggen moet vóór een bepaalde dag in de maand. Daarbij moet u kunnen opzeggen op de manier waarop het abonnement is besteld, bijvoorbeeld online.

Opzeggen bij wijziging van het abonnement

Als telecom aanbieders hun diensten, prijzen of algemene voorwaarden willen wijzigen moeten zij dat minstens 1 maand van tevoren laten weten. Als de veranderingen voor u nadelig zijn kunt u meteen kosteloos opzeggen. Er zijn twee uitzonderingen: opzeggen kan niet als de wijziging het gevolg is van overheidsregels of als de provider de prijs verhoogt in verband met inflatiecorrectie (dat moet dan wel in de voorwaarden zijn opgenomen).

Wat te doen bij klachten?

Het kan dat u te maken krijgt met storingen, traag internet of weinig bereik. Of bepaalde televisiezenders blijven maar ontbreken. Storingen  kunnen natuurlijk voorkomen. De provider moet in de algemene voorwaarden hebben opgenomen hoe (snel) hij te werk zal gaan om het op te lossen, en na hoelang u recht heeft op geld terug of een vergoeding.

Vaak staat in de algemene voorwaarden dat u wel de rekeningen  moet blijven betalen. Dat is zo omdat de provider de kans moet krijgen om met een oplossing te komen. Als u zeker weet dat de problemen niet door uw eigen apparaten of kabels komen kunt u het melden bij de provider. Die zal dan uitzoeken wat het probleem is, wat even kan duren.

Klachtbrief en geschillencommissie

Als het niet lukt om op tijd het probleem op te lossen kunt u een klachtbrief sturen en een reactie vragen binnen een redelijke termijn (vaak staat in de algemene voorwaarden een klachttermijn). Als de provider niet reageert of het probleem  niet oplost kunt u vaak naar de geschillencommissie, die een bindende uitspraak kan doen.

Bij een conflict over rekeningen, randapparatuur of de dienstverlening in het algemeen kunt u óók naar de geschillencommissie. Ook dan moet eerst klachtbrief zijn gestuurd.

facebooktwittergoogle_pluslinkedinmailfacebooktwittergoogle_pluslinkedinmail